Pavojingų krovinių pervežimas (ADR)

Pavojingų krovinių pervežimasLogistika atrodo visiškai nesudėtingas procesas – pakrovimas, pervežimas, iškrovimas. Tačiau pavojingų krovinių pervežimas, priešingai, yra ilgas organizacinis procesas, reikalaujantis daug darbo bei pasiruošimo. Ši paslauga brangesnė už eilines, o ir vežėjams užtikrinamos didelės pajamos. Norint pervežti tokio tipo krovinius būtina išpildyti daugybę reikalavimų, kurie liečia tiek logistikos specialistus, krovėjus, vairuotojus, tiek prekės tiekėjus bei gavėjus

Tarptautinis pavojingų krovinių pervežimas kelių transportu yra reglamentuotas ADR Europos šalių sutartimi. Čia išdėstyti specialūs įpakavimo, krovinio saugojimo, žymėjimo bei kelių eismo instrukcijų reikalavimai gabenimo metu. Pavojingų krovinių pervežimas yra viena iš logistikos įmonių darbo sričių, kai transportavimo sprendimai būna priimti atsižvelgiant į ADR sutartį, kad nebūtų sukeltas pavojus žmonėms, gyviems organizmams, turtui bei aplinkai.

Siuntėjas yra visiškai atsakingas už krovinio dokumentaciją, kuri nulemia tolimesnius transportavimo sprendimus. Sprendžiant apie krovinio transportavimą yra svarbi prekinė klasifikacija, identifikavimas, krovinio pavojingumo klasė ir kita informacija. Pavojingiems kroviniams priskiriama viskas, kas gali tapti susirgimų, statinių ir įrenginių gedimų priežastimi. Be to, šio tipo kroviniams priskiriamos ir įvairaus tipo medžiagos: degios, ėsdinančios, radioaktyvios, sprogstamosios, nuodingos ar ligas sukeliančios. Pervežimas gali vykti tik specialiomis žymėtomis transporto priemonėmis, taip pat kaip ir pakrovimas bei iškrovimas. Vairuotojas taip pat turi būti išklausęs specialų kursą ir turėti specialiuosius pažymėjimus, kad galėtų gabenti šokio tipo krovinį.

Daugiausia pavojingų krovinių Europoje yra vežama keliais (58 proc.), o mažiausiai vandenimis (tik 17 proc.). Tačiau Lietuvoje šie rodikliais kiek skiriasi: geležinkeliais pergabenami 54proc., 25proc. – keliais, 20proc. – vandeniu ir tik 1proc. – oru. Lyginant su kitomis Europos Sąjungos šalimis, pavojingų krovinių gabenamų Lietuvoje kiekis didesnis už vidutinį. Tikėtina, kad taip yra dėl geros Lietuvos lokacijos, nes pro čia galima lengvai pasiekti tiek Rytinę ar Vakarinę Europą. Be to, šie pervežimai atneša nemažas pajamas šaliai bei čia įsikūrusioms logistikos įmonėms.

Taigi, pavojingų krovinių gabenimas neša didelį pelną, tačiau tai yra sudėtingas ir ilgas procesas, kuriame ypatingos reikšmės turi reikalavimų paisymas. Kitu atveju galimos nenumatytos, didelės žalos darančios pasekmės.